هزینه چاپ دیجیتال بخاطر مواد مصرفی و پر هزینه بالاست بطوری که برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روش چاپ افست، هزینه بالایی را باید پرداخت نمود اما این قیمت بالا با صرفه جویی در دیگر هزینه‏‌ها‏‎ی که در تهیه زینک های چاپ انجام می‌شوند و با توجه به اینکه هزینه چاپ افست بر مبنای دور چاپ محاسبه می شود برای تیراژهای کم تعداد، قابل جبران‎ می‏‎باشد.

یکی از مزایای چاپ دیجیتال امکان تغییر تصاویر و محتویات صفحه (اطلاعات متغییر) در هر برگ چاپ می باشد که در چاپ افست برای این منظور برای هر برگه زینک جدا باید گرفته شود.

در چاپ دیجیتال مراحل پیش از چاپ شامل لیتوگرافی حذف می شود و در نتیجه زمان چاپ کوتاه تر می شود اما از لحاظ زمان سرعت چاپ ، چاپ افست سریع تر بوده و تعداد برگه های بیشتری در زمان کوتاه تری چاپ می کند (در حدود 18000 برگ در ساعت)

میزان مواد اولیه باطله در چاپ دیجیتال کمتر می باشد زیرا تنظیم رنگ و تنظیمات دیگر از طریق کامپیتور انجام می گیرد در چاپ افست از طریق کاربر ( ماشین چی ) صورت میگیرد به همین دلیل بخاطر خطاهای انسانی میزان ضایعات در چاپ افست بیشتر می باشد.

دستگاه چاپ افست به عنوان دستگاهی صنعتی برای چاپ میلیونها برگ ساخته شده این در حالی است که در چاپ دیجیتال بدلیل ضعیف بودن دستگاهها این گونه نیست و نهایتا می تواند هزاران برگ را چاپ کند.

کیفیت چاپ افست از چاپ دیجیتال بیشتر بوده و زنده تر می باشد و در چاپ افست با توجه به تنظیمات دقیق دستگاه چاپ کارها تمیز تر و مرتب تر صورت میگیرد و برای خدمات پس از چاپ (مانند سلفون ، یووی ، طلاکوب و قالب) امادگی بهتری دارد.

لازم بذکر است در چاپ افست بدلیل استفاده از مرکب بعد از چاپ مرکب خیس بوده و با دست کشیدن برروی آن رنگ تکان می خورد به همین دلیل در چاپ های تنپلات (پر از رنگ) احتیاج به پوشش مثل (سلفون ، یووی ، ورنی) دارد.