این جمله که صنعت بسته بندی در دوران طلایی خود قرار دارد نباید موجب غافلگیری کسانی که با چاپ سروکار دارند شود. با وجود رشد سالانۀ 9/2 درصدی در این حوزه، اسمیدرز پیرا (Smithers Pira) پیش بینی می کند که ارزش این بازار تا سال 2020 به رقم 980 میلیارد دلار برسد. اگر جزئی تر به مسئله نگاه کنید، رشد بخش بسته بندی انعطاف پذیر حتی بیشتر از پیش بینی ها خواهد بود و با نرخ رشد سالانۀ 3/4 درصدی، تا سال 2022 از رقم 283 میلیارد دلار به رقم یک تریلیون دلار برسد.

در دوره­ای که تغییرات عمده در رسانه­های دیجیتال تاثیر قابل توجهی روی بسیاری از بخش­های صنعت چاپ داشته است، این روند در مورد صنعت بسته­ بندی یک تاثیرگذاری مثبت بوده است. هیچ فرایند فرعی وجایگزین برای صنعت بسته­بندی وجود ندارد. اما از آنجا که رسانه ­های آنلاین به طرز چشمگیری موجب ترغیب وخرید می­شوند و فروش آنلاین همچنان در حال رشد بوده و بسته­بندی مقوله­ای است که هر روز بیشتر و بیشتر اهمیت پیدا می­کند. ارائه بیلبوردهای خاص برای برندها که هر روز جنبه رقابتی پیدا کرده و جلوی همه فروشگاه­ها نصب گردیده است موجب شده که امر بسته­بندی باید مناسب­تر و اقتصادی­تر از قبل گردد.

با توجه به مختل بودن وضع موجود، فرصتی مناسبی برای آنهایی که می­ خواهند آن را به چنگ آورند. بسته­ بندی غذایی حوزه­ای است که طیف وسیعی از بسته ­بندی­ های انعطاف­ پذیر را پذیرا است. ویژگی­های محافظتی این بسته ­ها باعث شده تا غذا ایمن­ تر و سالم ­تر باقی بماند. سبک وزن بودن و استفاده کم از مواد، باعث شده تا امر تولید و انتقال اقتصادی­ تر از قبل باشد.

سبک زندگی پر جنب و جوش و شلوغی که خیلی از مردم دارند باعث شده تا غذاها از قبل پخته شده، تقسیم شده و قطعه قطعه شوند و فقط این مانده که غذا سریع­تر و آسان­تر از قبل روی میز حاضر شده و خورده شود. برای آنهایی که حتی وقت نشستن روی میز را هم ندارند نیز انوع بسیار مختلفی از غذاهای قابل حمل تهیه می­شوند. همین باعث شده تا چاقی افزایش یابد و از همین رو بسته ­بندی با اندازه ­های مختلف وجود دارند. همه اینها برای راحتی بیشتر بوده و فاکتوری مهم در رشد فروش بسته ­های انعطاف­پذیر محسوب می­شوند.

بازارهای فعلی به دنبال راه­های جدیدی هستند تا توجه مصرف­ کننده را به خود جلب نموده و انتخاب­های متنوعی برای آنها ارائه نمایند. رشد در این زمینه بسیار چشم­گیر بوده و تنوع زیادی در شکل، اندازه و طرح محصولات وجود دارد. این روند فقط مربوط به بسته­ بندی مواد غذایی نبوده بلکه بخش ­های دیگر نظیر نوشیدنی­ها، لوازم آرایشی و استحمام، دارویی و پزشکی، غذای حیوانات، تنباکو و دیگر محصولات غیرغذایی نیز از بسته­ بندی­ های منعطف بهره ­مند هستند.

بعد از اینکه هر محصول در تنوع زیادی عرضه می­شود، تغییرات عمده و مکرر در طرح آن ایجاد می­ گردد و بعد از اینکه برندها به سوی کاهش نیاز خود به انبار و انبارداری حرکت نموده ­اند، میزان حجم چاپ از هر محصول به شکل چشم­گیری کاهش یافته است. با ادامه این روند، چاپگرها باید چاپ افست را جایگزین چاپ فلکسی و کلیشه ­ای نمایند. چاپ افست کیفیتی بی­ نظیر ارائه می­ کند که چاپ دیجیتال تا کنون و بدون افزایش هزینه هنوز به این کیفیت دست نیافته است. اجرای عملیات در زمان کوتاه روندی مناسب ­تر و اقتصادی­ تر است اما اجرای طولانی ­تر عملیات موجب کاهش هزینه ­ها نمی ­گردد.