راهنمای مبتدیان برای طراحی جعبه و بسته بندی :

دراولین مرحله بسته بندی شما ممکنه دچار ترس و هراس بشین. اما تغییر طراحی دو بعدی شما به سه بعدی و مرحله چاپ و تولید آنچنان ترسی ندارد. زیرا مطالب زیر شما رو کامل راهنمایی میکنه و اینکه چطور از نرم افزارهای بسته بندی برای طراحی خود استفاده کنید. شما همچنین باید بیاموزید که چطور کارهای طراحی دو بعدی خودتان را برای چاپ اماده کنید.

در هر صورت اگر شما آماده شروع طراحی بسته بندی زیبای خودتان هستید پس شروع می کنیم:

1 – بهترین نرم افزار ها را برای کارتان انتخاب کنید :

قبل از اینکه شروع به طراحی بسته بندی خود کنید، باید دقت کنید که کدام نرم افزاربهتر است. بیشتر طراحان بسته بندی کارهای طراحی دو بعدی  خود را به فرمت نرم افزارطراحی  برای چاپخانه ارسال می کنند. فایل های برداری براساس مقیاس هستند و ساخت قالب و خط تیغ  با استفاده از ابزار خط و شکل در برنامه های برداری مثل Adobe Illustrator یا کرل امکان پذیر می باشد.

هنگامی که شما میخواهید طراحی خود را به عنوان یک محصول سه بعدی تجسم کنید، باید از نرم افزارهای دیگری استفاده کنید، زیرا اکثر نرم افزار بردار برای تولید تصاویر دوبعدی طراحی شده است، اما شما می توانید پلاگین ها و یا برنامه های مختلف برای کمک در این مرحله پیدا کنید. Esko یک پلاگین نرم افزاری برای Adobe Illustrator است که به شما اجازه می دهد تا خط تیغ را با طراحی در یک فرمت سه بعدی قرار دهید. شما همچنین می توانید بسته بندی را بچرخانید، به شما اجازه می دهد تا طراحی را از زوایای مختلف مشاهده کنید. برخی از طراحان بسته بندی همچنین نرم افزار Cinema 4D  را دوست دارند، زیرا که طرح های دوبعدی شما را به یک قالب سه بعدی تبدیل می کند.

بسیاری از طراحان بسته بندی Esko یا Cinema 4D را به جای استفاده از طرح های فتوترالیستی در فتوشاپ، جایگزین می کنند، که ما کمی بعد در این باره مطالبی خواهیم داشت.

2 – ساختن خط تیغ :

خط تیغ قالب مسطح برای بسته بندی است. خط تیغ معمولا توسط طراح بسته بندی در یک برنامه بردار، مانند Illustrator، یا کرل و یا فری هند با استفاده از خطوط و اشکال ساده ساخته شده است.خط تیغ  باید نشان دهد کجا قالب بسته بندی باید برداشته شود و کجا خط تا دارد . به عنوان این دو بخش جداگانه برای چاپگر، خطوط برش ، سوراخ کردن (برش) و خط تا باید در لایه های جداگانه و به عنوان رنگ ها مختلف مشخص شده باشد .توصیه می شود که در هر نرم افزرای که کار طراحی را انجام می دهید خط تیغ را در یک لایه جداگانه قرار دهید که اشتباها درزینک وچاپ مورد استفاده قرار نگیرد .ابتدا باید خط تیغ  خودتان را ایجاد کنید، اما با تمرین ساده تر می شود. راه خوب برای تمرین این است که جعبه ای پیدا کنید که دقیقا همان ابعادی را که برای طراحی بسته بندی خود دارید ، آن را جدا کنید و آن را دقیقا اندازه گیری کنید. از این اندازه گیری .ها به عنوان مبنایی برای ایجاد خط تیغ خود استفاده کنید

در این آموزش، شما یاد خواهید گرفت چگونه یک خط تیغ جعبه بالش را با یک اثر سنگ مرمر در یک روند ایجاد کنید

3 – واقیعت شماره 1 ، یک جعبه به سادگی یک جعبه نیست :

فکر می کنید جعبه فقط یک جعبه است ؟ دوباره فکر کن نگاهی به اطراف خانه یا دفتر خود بیاندازید و مثالهایی از بسته بندی را پیدا کنید . شما متوجه خواهید شد که تقریبا همه آنها نوعی جعبه هستند اما ممکن است در اندازه، عمق و شکل متفاوت باشند و ممکن است دارای فلپ هایی باشند که یکپارچه با طراحی، و یا حتی درب جداگانه.اگر چه جعبه ها ممکن است به شکل های مختلف ظاهر شوند، برای اهداف فنی ، همه شما باید بدانید که جعبه ها در دو فرمت تولید قرار می گیرند: جعبه های دارای کفی و درب جدا . این تیپ جعبه ها  برای تولید محصولات گران تر هستند و برای محصولات با کیفیت بالا مانند بسته بندی های خرده فروشی، شیرینی های ویژه و جعبه های هدیه استفاده می شود. آنها اغلب از دو قسمت تشکیل شده است، سینی بالا و پایین، که روی مقوای ضخیم  چاپ می شوند. این مدل جعبه ها جهت محصولاتی مفید است که هزینه در انها زیاد مهم نیست.

کارتن تاشو برای طیف وسیعی از محصولات از محصولات غذایی و کالاهای خانگی استفاده می شود. جعبه غلات یکی از نمونه های کلاسیک قالب کارتن تاشو است. کارتن تاشو اغلب فقط یک قالب واحد است که به عنوان یک طراحی دو بعدی طراحی شده است، قبل از فرستادن به سازنده بسته بندی برای چاپ بر روی کارت، و سپس لمینت، برش، برش و چسب.

شما باید فرمت جعبه را انتخاب کنید که مناسب هر دو محصول گران قیمت و قیمت ارزان  است.

4 – واقیعت شماره 2 : حجم تولید جعبه ها بستگی به نوع کالا دارد .

وقتی شما نگاهی به قالب های جعبه ها می اندازید متوجه می شوید که راههای مختلفی برای بستن جعبه ها وجود دارد . مثل گره هایی که دریانوردان استفاده می کنند  . دهها نوع از این فرمت ها وجود دارد . خیلی از این روش ها برای این نوع عملکرد در نظر گرفته شده است . بطوری که بتوان این بسته ها را به آسانی باز کرد . تعدادی از این نوع روشهای متداول عبارتند از :

  1. تا‌زدن انتهایی متداول
  2. تا‌زدن انتهایی اضافی
  3. منطبق کردن انتهایی لبه ها بطور کامل

قفل جعبه

بعضی از جعبه هایی که در اطرافتان هستند را موشکافی کنید . آیا می توانید تشخیص بدهید که اینها از چه نوع جعبه هایی هستند ؟ هیچکدام از آنها درست یا اشتباه درست نشده اند . فقط هر کدام ممکن است طراحی خیلی ساده تر از دیگری داشته باشد و بعضی طراحی پیچیده تری داشته باشد  بدون اینکه نیازمند به چسب کاری داشته باشند که همین موضوع می تواند در هزینه وقت و مالی در مراحل تولید تاثیر بسزایی بگذارد . بعضی از انواع خاص جعبه ها که قالب های استانداردی دارند که می توان به شکل متداول آنها اشاره نمود.

  • جعبه های بالشتی شکل: جعبه های به شکل منحنی مانند که در بسته بندی های مانند آب نبات یا لوازم آرایشی استفاده می شوند .
  • جعبه های نمایشگر: برای نمایش و فروش لوازم در طبقات و ویترین های مغازه ها کاربرد دارد.
  • جعبه های لبه تاخورده: برای مصارف غذایی و مواد خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • جعبه های کتابی شکل: اغلب برای بسته بندی نرم افزارها ، داروها ، و ملزومات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.

5 – ذهن خود را به انواع بسته بندی آشنا کنید .

بسته بندی فقط به جعبه ها محدود نمی شوند . انواع زیادی از بسته ها وجود دارند که مناسب برای مصارف عمومی هستند . اگر جعبه ای به شکل 2 بعدی و خیلی ساده طراحی شده بود جهت اجناس  زاویه دار مانند لامپ ، کیسه ها و بطری های پلاستیکی که کمی پیچیده باشد. این جایی است که اندازه گیری دقیق و مدل سازی سه بعدی مفید است، تا تمام معایب و ایرادات طراحی خود را درآورید و کار بدون ایراد جهت خروجی و چاپ ارسال نمایید.

بعضی از انواع بسته بندی ها تولیدشان آسانتر از جعبه ها هستند ، اگر شما یک طراح کاملا مبتدی هستید ،برچسب ها کاملا از ابتدا تا انتها 2 بعدی هستند و به چیزی غیر از طول و عرض نیاز ندارند . طراحی های کیسه معمولا ساده هستند و فقط نیاز به یک لوگو دارند در روی کیسه که با رنگهای جذاب چاپ شوند .

6 – طرحتان را پر هیبت سازید !

اولین چیزی که شما نیاز دارید تا به آن توجه کنید این است که برند ( مارک ) محصول خودتان را شفاف و مشخص سازید . شما اینکار را میتوانید با نمایش لوگو ، نام محصول و توضیحات مختصر از محصول در جلوی بسته بندی خود انجام دهید . بدون شک این مهمترین کاریست که شما می توانید برای طراحی محصول خود انجام دهید . اگر بسته بندی تان برای مشتری جذابیت نداشته باشد سراغ محصول دیگری خواهد رفت .

شما همچنین باید اطمینان حاصل کنید که برای مشتری هدف ( خریدار محصول ) طراحی می کنید. بسیاری از طراحان در طراحی بسته بندی هایی که احتمالا آنها را خریداری می کنند، جذب می شوند، که بدون شک نتیجه ای عالی می دهد، اما این می تواند بازار هدف شما را بی اعتبار کند ( کپی کردن طراحی محصول مشابه ) . صحبت کردن با مشتری برای انتخاب برخی از بازارهای هدف  و انجام برخی از تحقیقات بازار در بسته بندی در همان بخش برای دریافت حس رنگ، گرافیک و تایپ های که احساس مناسب به مشتری خریدار بدهد الزامی می باشد .یک نکته مهم دیگر این است که بسته بندی خود را از دیدگاه احساسی طراحی کنید. ما هر روز با ده ها محصول بسته بندی تعامل می کنیم؛ زیرا ما با اطلاعات بصری اشباع میشویم، با توجه به احساسات عاطفی واقعی، ما برای توجه به آن و در نهایت خرید آن، چیزی را به دست می آوریم. طراحی احساسی می تواند بسیاری از اشکال، هدف قرار دادن احساسات آرزو، نوستالژی، شادی، و یا حتی جاذبه های فیزیکی. احساسات را در خط مقدم طراحی خود حفظ کنید و متوجه خواهید شد که مصرف کنندگان به طور طبیعی به محصول متصل می شوند.

7 – انجام کارهای فوق العاده – تبلیغ – برچسب – بارکد و نشان مخصوص

هنگامی که شما خط تیغ  خود را ایجاد کردید و بسته بندی خود را با گرافیک، رنگ و تایپوگرافی طراحی کرده اید، باید اطمینان حاصل کنید که فضای مورد نیاز برای چند مورد ضروری را فراهم کرده اید.

اولا، کمی از فضای سفید را در یک سمت طراحی خود قرار دهید. فضای سفید لازم نیست در واقع سفید باشد؛ منظور یک ناحیه پر از فضای طراحی است که هیچ گرافیک یا متن اصلی ندارد. بسیاری از فرشندگان فروش و تبلیغاتی را انجام می دهند که با چسباندن لیبل و اتیکت صورت می گیرد شما با گذاشتن این فضا باعث می شوید که نوشته ها و مطالب شما زیر لیبل و اتیکت قرار نگیرد .

جعبه مواد غذایی

دوم ، اینکه حتما بر روی بسته بندی خود از بارکد استفاده نمایید تا در فروشگاه ها جنس شما راحتتر به فروش برسد . به منظور مطابقت با استانداردهای بین المللی بارکد باید ارتفاع 16 میلی متر داشته باشد .

چاپ جعبه مواد غذایی

سوم ، استفاده از نمادها ی بین المللی مثل بازیافت – ایزوهای کارخانه تولید کننده – سیب بهداشت و سایر نمادهای بین المللی که ترجیحا به صورت تک رنگ مشکی باشد . تمام این علامت ها باید بر روی محصول قابل مشاهده و قابل خواندن باشد، اما می توان آنها را به صورت محتاطانه در مقیاس کوچک قرار داد تا فضای زیادی را در طراحی به خود اختصاص ندهد .

چاپ بارکد

8 – یک ماکت بسازید

ایجاد طرح سه بعدی از آثار بسته بندی خود بخش مهمی از فرایند طراحی است. به شما و مشتری خود اجازه می دهد تا دقیقا چگونگی طراحی بسته بندی را لمس کنید . دو راه وجود دارد که می توانید یک قالب را ایجاد کنید . یک مدل دیجیتالی که یک روش عالی برای ارائه به مشتری است که در بالا توضیح داده شد . استفاده از نرم افزارهای سه بعدی مثل Esko یا Cinema 4D و روش دیگر ارائه نمونه چاپی می باشد که شما باید از پلات و یا چاپ دیجیتال جهت چاپ نمونه استفاده نموده و با دست به ساختن ماکت مشغول شوید و در نهایت ماکت را به مشتری نشان دهید . مزیت روش دوم این است که امکان گذاشتن محصول در داخل جعبه را به شما می دهد .