بسته بندی اولیه  با مواد طبیعی مانند برگ آغاز شده است.  بعد ها با محصولاتی مانند بافندگی و گلدان گلی انجام شد. برآورد شده است که بسته بندی توسط شیشه و چوب برای حدود 5000 سال استفاده میشده . در سال 1823، پیتر درند انگلیسی برای اولین بار بسته بندی فلزی ساخته شده از ورق فلز “قوطی” را اختراع کرد . در سال 1900 کاغذ و مقوا به مواد مهم بسته بندی تبدیل شد. با اختراع پلاستیک، پلاستیک  جایگزین کاغذ به عنوان یک ماده بسته بندی گردید.

استفاده عمومی از پلاستیک ها در برنامه های کاربردی بسته بندی پس از جنگ جهانی دوم آغاز شده است. پلی اتیلن در طول سال ها تولید شد و بعد از جنگ به راحتی یافت شد. رشد بسته بندی پلاستیکی از دهه 1970 افزایش یافته است. با استفاده از تکنولوژی و شرایط امروز، این مواد قبلی با مواد مناسب تر و اقتصادی تر مانند شیشه، فلز، پلاستیک، کاغذ و مقوا جایگزین شده است. در طول این سالها بسته بندی فقط برای حمل و نقل و ذخیره سازی مورد استفاده قرار گرفت، اما با استفاده از مواد جدید  تبلیغ محصول نیز آغاز شده است. بنابراین بسته بندی در حال حاضر بخشی از سیاست بازاریابی است. به این دلیل  که بسته بندی باعث زیبایی  و تمایز میان انواع محصولات مشابه  را در کنار هم در قفسه های فروشگاه ایجاد می کند.

بسته بندی شیشه ای از مصر باستان تا امروز

اولین بسته بندی شیشه ای در 1500سال قبل از میلاد مسیح در مصر مورد استفاده قرار گرفت. شیشه ای که برای اولین بار به عنوان گلدان مورد استفاده قرار گرفت مخلوط با سنگ آهک، سودا، شن و ماسه، سیلیکات و برای  بسته بندی شیشه ای مورد استفاده قرار گردید.

حدود 1200سال قبل میلاد  گلدان  و لیوان ها از شیشه قالب ریزی میشد. پس از اختراع لوله در 300 درجه سلسیوس توسط فنلیان، تولید شیشه ای کاملا شفاف در طول زمان به وجود امد . در طول هزار سال تکنولوژی تولید شیشه بهبود و گسترش یافته است.

ثبت اختراع دستگاه تولید اتوماتیک شیشه ای شیشه ای در سال 1889 بیشترین تاثیر را بر پیشرفت صنعت بسته بندی شیشه ای داشت، . بعد از دهه 1970، صنعت بسته بندی شیشه ای شروع به استفاده از محصولات حفاظت شده با ارزش و استفاده از طیف وسیعی از کاربردها که امروز می بینیم کرد.